Vijf tips voor ondernemers die te maken hebben met piek- en dalperiodes

Op het moment dat veel Nederlanders zich nog afvragen of er misschien toch nog een keer geschaatst kan worden, zijn veel ondernemers in de horeca- en recreatiesector met hun hoofd al bij de warmere maanden. Want dan krijgen zij het druk. Dán begint de periode die voor een groot deel hun jaar maakt, of breekt. Voor deze ondernemers en eigenlijk álle bedrijfseigenaren en -leiders die te maken hebben met grote pieken en dalen in het werkaanbod, heb ik vijf belangrijke tips. Van ondernemer tot ondernemer. 

  1. De juiste mensen kiezen? Laat de juiste mensen voor ú kiezen!

Als u in de lente en zomer moet pieken, dan bent u waarschijnlijk nu al bezig met uw personeelsplanning. De juiste mensen kiezen is van levensbelang. U krijgt het druk en u heeft medewerkers nodig die de workload aankunnen en waar u op kunt bouwen - een goed team om een goed seizoen mee te draaien. Omdat potentiële werknemers vandaag de dag meer keuze hebben dan ooit, is het ook van belang dat ze voor ú kiezen. Uiteraard speelt de ‘klik’ tijdens het sollicitatiegesprek en het salaris dat u biedt een grote rol. U zult echter in de fase hiervoor al alle kansen moeten grijpen om mogelijke medewerkers te bereiken en hen een positief beeld te geven van uw organisatie.

Anno 2019 geldt: werving = marketing. Maak gebruik van online marketingtools, zoals Indeed en social media. Zorg ervoor dat uw vacature op Facebook en Instagram staat, dat mensen in één oogopslag zien waar u naar op zoek bent en zet mensen aan tot het delen van de vacature. Daarnaast zult geregeld, consequent en professioneel actief moeten zijn op social media. Plaats niet alleen vacatures, communiceer met een eigen ‘smoel’ en plaats alleen zaken die betrekking hebben op uw bedrijf en uw team. Richt uw profielfoto en achtergrondafbeelding professioneel in, met passend en relevant beeldmateriaal. Want dáár maakt u tegenwoordig die belangrijke eerste indruk: online.  

  1. Zorg voor maximale flexibiliteit

Ook binnen een druk seizoen kunt u te maken krijgen met extra drukte, of een onverwachts rustige periode. Zorg ervoor dat u maximaal flexibel bent, zodat u de pieken en dalen goed op kunt vangen. Payrolling kan een uitkomst zijn. Door uw tijdelijke krachten op de loonlijst te plaatsen bij een goede payrollpartner die lid is van de ABU of NBBU, kunt u hen 78 weken lang een onbeperkt aantal contracten bieden. Qua salaris en arbeidsvoorwaarden volgt u uw eigen cao, maar op het gebied van flexibiliteit mag u de uitzend-cao aanhouden. Met 78 maximaal flexibele weken (gevolgd door een periode van twee jaar waarin u zes contracten mag aanbieden) kunt u optimaal inspelen op het werkaanbod en hoeft u medewerkers niet al na korte tijd te laten gaan omdat u hen een vaste overeenkomst aan moet bieden. Bijkomend voordeel: middels payrolling bij Nedflex Nijmegen kunt u uw toppers zelfs 5,5 jaar lang op flexibele basis binnenboord houden!

  1. Maak gebruik van een planningstool

Maak het uzelf makkelijk. Zorg ervoor dat u altijd het overzicht heeft en voorkom gaten in de planning. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan in een hectische periode. Gelukkig zijn er diverse handige planningstools, waarmee u altijd en overal uw planning kunt inzien en bijwerken. De nummer 1 planningstool is L1NDA. Deze bevelen ik van harte aan. Zodanig zelfs dat ik deze kosteloos aanbiedt aan elke ondernemer die ervoor kiest om zich door Nedflex Nijmegen te laten ontzorgen middels payrolling.

  1. Bespaar niet op personeel, maar op personeelskosten

Personeelskosten binnen de perken houden is voor elke onderneming een belangrijke issue. Zeker wanneer u onverhoopt te maken krijgt met ziekteverzuim. Dat is vervelend voor de werknemer, maar ook voor u als werkgever. Uit nagenoeg alle berekeningen die ik voor ondernemingen maak, blijkt dat bedrijven met veel flexibele medewerkers geld besparen als ze kiezen voor payrolling. Enerzijds zit hem dat in het feit dat payrolling u veel rompslomp scheelt (de payroller neemt de volledige contractadministratie en verloning van u over) en anderzijds reduceert u uw werkgeversrisico’s tot nul. Uw payrollpartner is namelijk juridisch werkgever en draagt alle financiële risico’s van ziekteverzuim.

  1. Zorg voor focus en houd tijd over om te doen waar ú goed in bent

Breng uzelf in de positie waarin u maximaal van waarde kunt zijn voor uw bedrijf. Ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zie veel te veel ondernemers veel te veel tijd verliezen aan bijspringen in de organisatie, het oplossen van planningsproblemen, administratieve rompslomp en het beantwoorden van relatief kleine vragen en verzoekjes van medewerkers. Wanneer u kiest voor payrolling door Nedflex Nijmegen, dan kiest u voor een situatie waarin u ontzorgd wordt, u geen werkgeversrisico’s loopt, u minder administratieve rompslomp heeft, u professionele planningstools heeft en maximaal flexibel bent. Zowel u als uw medewerkers kunnen bovendien gebruik maken van de handige Nedflex app, waarin makkelijk uren doorgegeven kunnen worden en documentatie kan worden ingezien. Ook kunt u bij ons terecht voor ondersteuning op het gebied van HR en arbeidsrecht. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat u zich kunt focussen op waar u goed in bent: het ondernemerschap.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Roald Bergamin, Nedflex Nijmegen

(ABU-lid, ISO 9001, NEN 4400-1, SNA en VCU gecertificeerd) Berg en Dalseweg 127 - 6522 BE Nijmegen info@nedflexnijmegen.nl  - www.nedflexnijmegen.nl

Gepubliceerd: 2019-02-13

Deel artikel:

Wil je weten of jij het beste uit jouw CV haalt?
Deel jouw CV en wij geven tips die helpen bij je sollicitaties!

Solliciteer nu op een van onze vacatures

Horeca-kok_web

Leerling kok bij Wapen van Bemmel (Bemmel)

Lees meer
Serveerster-koffie_web

Allround medewerker bediening (fulltime en parttime, Bemmel)

Lees meer
NEDFLEX-HORECA-00019

Zelfstandig werkende kok (ook 4 dagen mogelijk en in het weekend 1 dag vrij)

Lees meer
Bekijk alle vacatures
Contact
Vacatures