Een bewogen jaar, zelfs voor de meest flexibele branche

De arbeidsmarkt is altijd in beweging – en de flexmarkt, als belangrijk onderdeel van die arbeidsmarkt, zo mogelijk nog meer. Dat gezegd hebbende: zelfs voor de uitzendbranche was 2019 een bewogen jaar. Het was een jaar waarin veel te doen was rond de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB), de krapte op de arbeidsmarkt tot een nieuwe hoogte steeg en onze sector een mooi statement maakte op het gebied van diversiteit.

WAB? Nee.

En daarmee bedoelen we: niet op deze manier, graag. Wij, Nedflex Nijmegen, staan voor een transparante flexbranche, waarin iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft. We staan voor gezond personeelsbeleid, voor diversiteit (waarover verderop meer), voor zoveel mogelijk mensen duurzaam aan het werk krijgen en voor een gezonde uitzendbranche als motor van een groeiende economie. Wij zijn ervan overtuigd dat het wetsvoorstel van Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZ&W) hier niet voor gaat zorgen.

Een belangrijk kritiekpunt is dat in het nieuwe voorstel, dat per 1 januari 2020 in zou moeten gaan, werkgevers ook voor flexkrachten de hoge WW-premie moeten betalen, alsmede een vergoeding bij ontslag. Dit laatste hoeft nu pas vanaf een contract van ten minste twee jaar. Deze maatregel gaat werkgevers veel geld kosten – zeker wanneer zij leunen op tijdelijke krachten. Vooral voor de horeca-, recreatie- en agrarische sector, branches die gewoon te maken hebben met seizoensgebonden arbeid, is de aangekondigde wet erg ongunstig. De mogelijkheden om gebruik te maken van tijdelijke krachten, wordt hiermee beperkt. Daarnaast heeft VNO-NCW berekend dat de nieuwe wet niet tot extra vaste banen gaat leiden. Wij pleiten voor een uitzonderingspositie voor flexibel personeel. Dat vinden wij niet alleen; kortgeleden hebben werkgeversorganisaties en brancheverenigingen gezamenlijk een standpunt ingenomen tegen de WAB. Een aanvullend argument uit werkgeverskringen: kabinet, los eerst het ZZP-/Wet DBA-probleem eens op voor u de arbeidsmarkt verder op de schop gooit. De discussie sleept al een groot deel van het jaar voort en gaat zeker door in 2019. Als kennispartner van ondernemers op het gebied van arbeidsrecht, houden wij u hiervan op de hoogte.

Krap, krapper, krapst

De krapte op de arbeidsmarkt is verder toegenomen in 2018. Inmiddels is het in veel werkgebieden, en niet alleen in veelgenoemde sectoren als de bouw, transport en onderwijs, steeds moeilijker om snel geschikt personeel te vinden. Hier gaan we verder niet al te diep op in; grote kans dat u als ondernemer zelf al voldoende geconfronteerd wordt met deze situatie. Als kennispartner geef ik u liever enkele tips.

  1. Recruitment wordt meer en meer marketing. Werknemers en werkzoekenden hebben keuze te over. Gebruik ‘employer branding’, oftewel: doe uw best om de indruk die mensen van uw bedrijf hebben, zoveel mogelijk te sturen. Een goed imago is van groot belang. Wees open. Laat zien wat uw visie op werkgeverschap is en op de missie van de organisatie. Vraag uzelf af waarom iemand bij u zou moeten willen werken, in plaats van andersom.
  2. Zet online marketingtools in voor uw vacature. De vacature moet optimaal gevonden worden en qua opbouw en leesbaarheid maximaal ‘converteren’. Hoe doet u dit? Zorg ervoor dat de vacature SEO (zoekmachineoptimalisatie)-proof is en adverteer desnoods extra. Gebruik Google AdWords budget of kies voor een betaalde vacature op Indeed. Voer A/B-tests uit om te zien wat het beste werkt. Monitor zoekgedrag én gebruikersgedrag op uw website. Allemaal voor een maximale conversie. Want u heeft maar één kans.
  3. Heeft u iemand gevonden? Bind die persoon direct aan u door slim gebruik te maken van ‘preboarding’. In een notendop houdt dat in dat u iemand het gevoel geeft welkom te zijn. Dat kan met een kleine attentie op de eerste werkdag, maar ook met een leuke uitnodiging voor de eerste werkdag, of een felicitatie met het ondertekenen van een contract.

Voor al deze tips geldt, dat ik u graag van meer informatie voorzie. Neem hiervoor contact met mij op, en u ontvangt de nodige informatie per e-mail.

Pal voor diversiteit

We sluiten graag positief af. De uitzendbranche heeft dit jaar duidelijk stelling genomen voor diversiteit op de arbeidsmarkt en tégen discriminatie. Nog los van de politieke stellingname zijn er diverse tools ontwikkeld, die zowel uitzenders, werkgevers als werknemers moeten helpen om (bijvoorbeeld) discriminerende verzoeken uit te sluiten. Een goede zaak. Die tools en tips kunt u vinden op www.werkjijmeezegnee.nl.

Wij kijken terug op een succesvol jaar en hopen dat u hetzelfde kunt doen. We wensen u in elk geval een zeer succesrijk 2019 toe.

Roald Bergamin,

Nedflex Nijmegen

Recente berichten

Plaats een reactie